دانستنی های فرش

آنچه در رابطه با فرش باید بدانید

🧶۱۰ نکته برای نگه‌داری فرش🧶
  •  فرش را در محیط‌های مرطوب قرار ندهید. رطوبت دشمن فرش است. در تار و پود فرش معمولاً پنبه یا جوت به‌کار می‌رود که در محیط مرطوب دچار پوسیدگی می‌شوند
  • اگر قصد جمع کردن فرش را دارید، هرگز آن را تا نکنید. بهترین روش در جمع کردن فرش، لول کردن آن است تا بافت آن نشکند و تار و پودش صدمه نخورد. این نکته مهم، در موارد نگهداری از فرش دستباف و ماشینی که تراکم بالایی دارند، مشترک است.
  • معمولاً برای راحتی کار، جارو برقی را به صورت رفت و برگشتی روی سطح فرش حرکت می‌دهیم. در حالی که این کار، بسیار نادرست است. باید با هر بار حرکت رفت جارو، تماس آن را با سطح فرش قطع کنید و مجدد جارو را در جهت خواب فرش حرکت دهیم. در تعداد دفعات جارو زدن نباید افراط یا تفریط داشته باشید. معمولاً هفته‌ای یک بار کفایت می‌کند.
  • رطوبت یکی از عواملی است که علاوه بر پوسیدگی می‌تواند سبب رشد باکتری شود. همچنین اگر هوا در سطح فرش جریان نداشته باشد، احتمال رشد کپک بالا می‌ رود. بنابراین جلوگیری از رطوبت و برقراری جریان هوا در اتاق می‌تواند امری مهم در نگهداری از فرش محسوب شود.
  • بهتر است که فرش روی سطح موکت و مواد پلاستیکی پهن نشود. زیرا در این حالت، حشرات فرصت خوبی برای رشد پیدا خواهند کرد. تابش به‌اندازه نور خورشید، می‌تواند به سلامت فرش و جلوگیری از کپک و رشد حشرات کمک کند، اما فراموش نکنید تابش بیش از حد خورشید، سبب رنگ‌پریدگی فرش خواهد شد.
  • استفاده از جاروهایی با برس های دوار پیشنهاد خوبی می تواند باشد که پرز های فرش را بهم می زند و بر طرف ساختن ذرات و … را آسان تر می کند. فرش هایی با ساختار پر پرز و متراکم مخصوصاً انواع پشمی آن ممکن است در برابر برس زدن حساس باشند و پرز پرز شوند.
  • هنگام جارو زدن گهگاهی مسیر را عوض نمائید یعنی از جهات مختلف جارو بزنید تا پرز و بافت فرش حالت خود را از دست ندهد و از پرز پرز شدن زیادی بکاهید.
  • راه رفتن مداوم بر روی قسمت خاصی از فرش باعث ساییدگی فرش در آن محل خواهد شد که برای جلوگیری از این اتفاق می بایست حداقل هر شش ماه یک بار بسته به میزان تردد فرش را سر و ته کرده تا پرزهای فرش امکان یابند که به حالت اولیه بر گشته و مقاومت بیشتری داشته باشند.
  • ریشه‌های فرش در صورتی که تردد زیادی روی آنها صورت گیرد، ممکن است آسیب ببینند، بهتر است در این صورت ریشه‌ها را با پارچه پنبه‌ای لفافه دوزی شود.
  • نظافت فرش از نظر گرد و خاک و آشغال کنترل شده و در صورت لزوم با استفاده از جاروبرقی ساده(بدون برس) آن را جارو کنید. توجه کنید هر قد فرش کمتر جارو شود، عمر آن بیشتر خواهد بود بنابراین فقط در مواقع لزوم این کار انجام شود.

 

🧶اثرات قراردادن اشیا سنگین روی فرش🧶

این امر باعث فشرده شدن فرش شده و در طولانی مدت ممکن است که اثر آن از بین نرود. بهتر است با قراردادن زیر مبلی، نیروی وارده را پخش کرده تا آسیب کمتری ایجاد کند و حداقل ماهی یکبار محل پایه مبل تغییر داده شود.

🧶فرش شگی چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟🧶

  • فرش شگی یا پرز بلند از فرش های فانتزی خاص و پرطرفدار محسوب میشه که یکی از عناصر اصلی ست کردن وسایل مخصوصا تو سبک مدرن هستش.
  • اولین ویژگی فرش شگی الیاف نرم نسبتا بلند هستش که باعث نرمی و لطافت این فرش نسبت به بقیه فرش ها میشه و پرزدهی ندارن همچنین حساسیت هم ایجاد نمیکنن.
  • تنوع شکل فرش شگی نسبت به بقیه فرش ها بیشتره و تو مدل های مستطیل، مربع، دایره، طرح برگ، گل و انواع شکل های هندسی بافته میشه.
  • درکل به صورت طرح های ساده و خلوت و معمولا تک رنگ تولید میشن البته که مدل های سه بعدی و چند رنگ اون هم بافته میشه.
  • از الیاف به کار رفته تو این فرش ها میشه پلی استر، پلی پروپیلن و اکریلیک رو نام برد اما بیشتر از پلی استر استفاده میشه و به دلیل براق بودن، جلوه و درخشندگی بیشتری به این فرش نسبت به سایر فرش ها میده.
  • معمولا ابعاد کوچیکی دارن و سایزهای ۱٫۵ تا ۶ متری اون موجوده و سایزهای بزرگ تر از ۶ متر زیاد متداول نیست یعنی کاربرد کمتری داره اما اگه بخواین سفارشی بافته میشه.
  • بهتره تو محلی که رفت و آمد کمی داره مثل اتاق خواب استفاده بشه چون تمیز کردن این فرش ها سخته.
  • از معایب این فرش ها اینه که به خاطر پرزهای بلند ذرات ریز بیشتری لابه لای پرزها میره و جارو زدن سخت میشه و اگه داخل اتاق کودکتون قرار میدین دقت زیادی داشته باشین.

چگونه فرش را تمیز کنیم

🧶نحوه تمیز کردن فرش بدون نیاز به بخارشو🧶

در اینجا توصیه ها و ترفندهایی را به شما معرفی می کنیم که فرش را به خوبی تمیز کنید. این توصیه ها توسط متخصصین ارائه می شوند. البته تمیزکردن بدون شستن سنتی.

شوینده های مورد نیاز: جوش شیرین یا مایع ظرفشویی ( یا از همان شوینده های بخارشو)

ابزار لازم: مسواک کهنه، برس، دستمال یا حوله کثیف و سطل.

در اینجا مراحل شستشوی فرش بدون بخارشو را به شما معرفی می کنیم:

  1. یک سطل آب گرم را با ابزار لازم آماده کنید.

  2. کل فرش را جاروبرقی کنید تا گرد و خاک آن تمیز شود.

  3. در صورت استفاده از جوش شیرین، آن را روی لکه بریزید. در صورت نیاز به مایع ظرفشویی، اندازه لکه را درنظر گرفته و برای لکه ۱۲ تا ۱۶ سانتی متری از ۱ قاشق غذاخوری استفاده کنید.

  4. آن را روی لکه بگذارید تا حباب ایجاد شود.

  5. با استفاده از برس، مسواک، پارچه با حوله لکه را تمیز کرده و با آب گرم بمالید.

  6. فرش را زیاد خیس نکنید، تنها کافی است کمی نم داشته باشد تا لکه تمیز شود.

  7. در صورت داشتن پنکه آن را روشن کرده و یا پنجره ها را باز کنید تا فرش خشک شود.

  8. پس از خشک شدن سطح آن را دوباره جاروبرقی کنید.

🧶نحوه تمیز کردن لکه فرش بدون نیاز به دستگاه🧶

خرید یا اجاره دستگاه بخارشو تنها راه شستشوی فرش نیست. اگر می خواهید بدون نیاز به بخارشو این لکه ها را تمیز کنید، شاید با روش انجام آن آشنا نباشید. خوشبختانه در صورت داشتن جاروبرقی می توانید این کار را انجام دهید. به توصیه متخصصان گوش دهید:

ابزار لازم: برس دندانه نرم (برس بزرگ و لاستیکی بهتر است) و یک بطری اسپری.

این مراحل عبارت اند از:

  • مخلوط آب و مایع ظرفشویی

  • نمک خوراکی (نمک دریایی یا نمک کوشر کافی است)

  • جوش شیرین

  • کمی دستمال یا حوله خشک. (می توانید از لباس های کهنه و قدیمی استفاده کنید.)

🧶نحوه تمیز کردن فرش با یخ🧶

تمیز کردن با یخ یکی از راه های نظافت در ماه های زمستان است. قطعات یخ یکی از بهترین مواد برای نظافت در فصل زمستان است. این تکنیک بر روی فرش های قدیمی و دستی بهتر عمل می کند، اما در صورت امکان می توانید با چند تکنیک ساده فرش های بزرگ را تمیز کنید. برای کسب بهترین نتیجه از برف پودری استفاده کنید.

🧶در پنج قدم می توانید فرش را با برف تمیز کنید.🧶
  1. فرش را به بیرون از خانه برده و آن را خوب تکان دهید تا گرد و خاکش خارج شود. بگذارید ۳۰ دقیقه بماند تا به دمای پایین عادت کند.

  2. ۹ تا ۱۵ سانتی از برف را روی فرش بگذارید و با جارو آن را روی فرش پخش کنید.

  3. با سمت تخت تی برف را روی فرش قرار دهید. آمونیاک با هوای سرد واکنش داده و آلودگی فرش را بیرون می کند.

  4. بگذارید برف ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی فرش بماند. سپس آن را برگردانده و مراحل ۱ تا ۳ را در طرف دیگر نیز تکرار کنید.

  5. تا جای ممکن برف را از روی فرش پاک کرده و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آویزان کنید. در این صورت پیش از خیس شدن فرش برف بخار می شود.

🧶نحوه پاک کردن لکه چای و قهوه از روی فرش🧶

‌🔴روش اول :
ابتدا چای و قهوه ریخته شده را هرچه سریع تر با یک قاشق از سطح #فرش جمع کنید و سپس با یک پارچه ی نخی روی قسمت لک شده بکشید. در مرحله بعدی یک پارچه تمیز دیگر بردارید و آن را به آب و سرکه سفید آغشته نمایید و همراه با کف مناسب روی قسمت مورد نظر بکشید تا کاملا از بین برود.

🔴روش دوم :
در این روش پیشنهاد میشود به محض ریخته شدن #چای روی فرش آن را با آب سرد و مواد شوینده ی مناسب شست و شو دهید.

🔴روش سوم :
در صورتی که شست وشوی سریع فرش برایتان امکان پذیر نبود بهتر است کمی نمک بر روی سطح لک شده بریزید و کمی صبر نمایید ، با انجام این عمل مشاهده میکنید که کم کم لکه چای جذب نمک خواهد شد و تا حد زیادی از بین میرود. در مرحله بعدی نیز محل مورد نظر را با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید.

🔴روش چهارم :
در این روش پیشنهاد میدهیم کمی ماست روی لکه چای بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه آن را با استفاده از یک قاشق بردارید. سپس محل لکه را با یک دستمال نم دار تمیز نمایید.‌